Vad händer i spelbranschen under 2020?

January 30, 2020

Spelbranschen är en dynamisk och fartfylld bransch där utvecklingen aldrig står stilla. I snart tre decennier har indsutrin hållit ett rasande tempo och hela tiden tänjt på gränserna för vad som är möjligt. Särskilt de senaste tio åren har utvecklingen går riktigt snabbt, och numera ser vi betydelsefulla förändringar nästan varje år.

När vi står vi början av ett nytt år är det därför intressant att spekulera kring vad som kommer i spelindustrin under årets gång. Vilka är de nästa stora trenderna, och vad satsar spelbolagen på just nu? Här är några tankar kring spelbranschens utveckling under 2020.

Mer livecasinospel

De senaste åren har livecasinospelen vuxit i popularitet. Teknologiska framsteg har gjort det möjligt för spelutvecklare att skapa otroligt realistiska livecasinospel.

Den svenska spelutvecklaren Evolution Gaming har länge varit ledande i den här kategorin. Men mot slutet av 2019 släppte NetEnt en ny spellobby som lät spelsajter specialdesignasina livecasinospel, och gjorde det enklare för spelare att växla mellan NetEnts bästa livecasinospel.

NetEnt var även tydliga med att bolaget tänker satsa stort på sin livecasino-produkt det här året. Dessutom har vi börjat se att nätcasinon generellt sett har ett bredare utbud av livecasinospel än tidigare. Och det kanske vi kan se som ett tecken på att livecasinospel är mer eftertraktade än vad de varit tidigare?

När det kommer till den här sortens spel känns det som att spelbranschen kanske bara skrapat på ytan för vad som är möjligt. Redan för flera år sedan fick vi se det första utkastet på ett VR-livecasino och kanske är det bara en tidsfråga innan VR-casinon slår igenom ordentligt? I samma veva har Evolution Gaming börjat skapa livecasinospel som kliver lite utanför de traditionella ramarna. Med spel som Monopoly Live och Dream Catcher har bolaget skapat spel som påminner om tv-sända underhållningsprogram. Det handlar helt enkelt om så kallade ”game shows”.

Virtuella spelmiljöer, livestreamade från professionella inspelningsstudios, öppnar många dörrar. Och i takt med att onlinespel blir allt mer mainstream finns det många nya marknader att utforska. Den här nya sortens spel tilltalar en bred målgrupp som sträcker sig långt utanför casinovärlden. Lyckohjul och game shows kräver knappast några förkunskaper eller erfarenhet, och med trevliga och karismatiska värdar blir underhållningsfaktorn ett faktum.

Nya koncept på slots

Även slots håller på att utvecklas ganska mycket. Från enklare spelmekanik med fem hjul, tre rader och fasta vinstlinjer har vi fått se mer avancerade spelkoncept som Big Time Gamings patenterade MegaWays-plattform.

Plattformen gör det möjligt för spelutvecklare att skapa slots med tusentals vinstkombinationer, och BTG har redan leasat plattformen till flera stora spelutvecklare. De här spelen har blivit riktigt populära bland spelare, vilket tydligt visar att casinomarknaden är mogen för nya spel.

Samtidigt fortsätter kreativa spelstudios att skapa mer djupgående och intressanta spelnarrativ. Och även om många av dem fortfarande skapar traditionella slots har många börjat lägga till fler inslag av gamification. Återigen är det här ett sätt att skapa onlinespel som tilltalar en bredare publik.

Mer gamification

Med tanke på tiden vi lever i känns det bara som en tidsfråga innan vi får se mycket mer gamification hos spelsajter. Så kallade äventyrscasinon har redan gett oss smakprov på hur sådana här funktioner kan se ut, men ärligt talat känns det som spelbolagen bara skrapat på ytan för vad som är möjligt.

I synnerhet med tanke på de begräsningar som den nya svenska spellagen satt för bonusar och marknadsföring blir det särskilt relevant för spelsajter att personifiera spel-och användarupplevelsen. Och personligt anpassade notifikationer, communitys och andra sociala inslag känns som ett ypperligt sätt att göra det på.

spela casino

E-sport är på framfart

De senaste åren har e-sport vuxit kraftigt. Så till den grad att nästan alla bettingsajter numera erbjuder odds på de största e-sportsligorna. Det finns till och med spelbolag som nischat sig helt och bara erbjuder på spel på e-sport.

Många livestreaming-möjligheter, och fartfyllda matcher, gör e-sport till en oerhört intressant sport att betta på. Och med tanke på att sporten hade fler amerikanska tittare är Major League Baseball, NBA och NHL, är det här naturligtvis en intressant målgrupp för spelbolagen att kika på. Om vi ser till Sverige kan vi dessutom konstatera att intresset ökat markant. Enligt Dagensmedia tittade nästan 400 000 svenskar på e-sport dagligen 2017 och sedan dess lär siffran ha blivit ännu större.

E-sport har helt enkelt blivit en mainstream sport som måste tas på allvar. Och spelbolagen är aldrig sena på bollen när det handlar om att upptäcka nya marknader och målgrupper.

AI och AR

AI-program kommer förmodligen bli vanligare hos nätcasinon och spelbolag. Redan nu har finns det flera spelsajter som använder chattbottar som svarar på enklare kundfrågor och underlättar supportpersonalens arbete.

Men det här är bara en liten del av hur spelsajter kan använda AI-teknik. Tekniken kan också användas för att analysera spelares spelvanor för att ge dem förslag på nya spel och erbjudanden.

Det pratas även om så kallad AR-teknologi. Termen står för Augmented Reality och tekniken går ut på att kombinera fysiska objekt från verkligheten med datorgenererade objekt. Med andra ord pratar vi nu om en blandning av Virtual Reality och verkligheten.

AR har funnits sedan 1990, men det är först på senare år som teknologin har blivit allmänt uppmärksammad i spel som Pokemon GO och olika appar. Huruvida casinospelstillverkare kommer börja använda sig teknologin inom en snar framtid återstår att se, men AR-teknik hade onekligen kunnat tillföra en hel del till spelupplevelsen.